2012. március 22., csütörtök

Olasz lecke kezdőknek

Azzal hízelegtem magamnak, hogy megtaláltam az ideális megoldást, hogyan kombináljam – ha visszafogottan is - a családi kikapcsolódást hobbimmal. Észak-Olaszország remek helyszín egy romantikus kirándulásra, akár egy hosszú hétvégére is át lehet száguldani kocsival. Városnézés, túrázás, jó kaja, szép idő, vásárlás, minden adott. Sőt, a környéken rengeteg remek fekete sügeres víz is folyik. Amíg a lányok az outleteket járták, kaptam egy nap szabadságot, és Teo barátomnál befizettem egy vezetett fekete sügér pecára.

A srácé egy szuper bérelhető ház a dombokon, ott szálltunk meg, és onnan indulva jártuk be a környéket, majd eljött a horgász-nap. Reméltem, az ígéretes területen sok akcióban lesz részem, és rengeteget tanulok majd. Reggel aztán vígan dörmögött a kis dzsip dízelmotorja, miközben laposan suhant mögöttünk az utánfutón az igazi sügérhorgász bass-boat.

Igazi verőfényes napunk volt, sehol egy felhő, másnapra pedig hidegfront betörését ígérték, így vérmes reményekkel vártuk sójázás után a zsilip nyitását. Az előző napon vezetőm haverja kétszámjegyű fogásról mesélt telefonon, a sekélyebb, gyorsabban melegedő csatornákat igyekeztünk megközelíteni. Mit ad Isten, a zsilipkapu egyszerűen megmakacsolta magát, és nem nyílt ki. Elromlott. „Ilyen még nem fordult elő, mióta itt horgászom.” mondta Teo.

Ilyen az én szerencsém, rögtön a B tervvel indíthattunk. Egy híd mögött öt hatalmas cső vezetett a Sajó méretű, de lassan csordogáló folyócska vizébe. Először a csövek közti árnyékos részt dobáltuk, majd a csövek végénél levő, keményre mosott meder alját tapogattuk a 4 grammos jigfejre húzott műgilisztákkal. Nem készültem ennyire finom pecára, a vastag monóval küzdöttem, hogy érezzem a kontaktust a mederrel a 7 méteres mélységben. Egyszer csak Teo felkiáltott: „Halam van!” És már görbült is finom, rövid botja rendesen.

Inkább harcsa lesz, vagy csuka, gyanakodott a hal erejét látva, de amikor felbukkant a felszínen, komolyra váltott az arca. Ez egy jó sügér! Fél perces közelharc után csónakba került a finom szerkóval fogott, 1,23 kilós fekete sügér, ami – mint később kiderült – egyben a nap hala lett. Irigykedtem rendesen, igyekeztem is kapást kicsikarni, de nem ment. A kezdeti siker után se Teo, se én nem tudtuk kapásra bírni a fekákat. Serényen gyakoroltam a multis dobásokat szigorú útmutatása mellett. A crankbait-ekre nem jött semmi reakció, a gumicsalikra is alig.

Teo a fejét ingatta, a vízhőmérséklet láttán, a 12 fok bizony kevés, a halak a melegebb részekre húzódhattak. Próbáltunk utánuk menni a városka velencei hangulatú csatornáin, igazi urban fishing volt ez csónakból, a tiszta vízben, hol rozsdásodó biciklik felett, hol többszáz éves épületek falai között, de a lelkes domolykók érdeklődése mellett egyetlen nagyszájú apróság akadt csak horogra, amit Teo a horogszabadítással egyszerre azonnal vissza is dobott a vízbe.

Az igazi megpróbáltatást számomra a délutáni hajrá hozta, ami a vízbe dőlt fák ágainak fedezékében megbúvó sügerek horgászatát jelentette. Órákon át az orrban lévő, lábbal irányított elektromos motorral az ágak közelében manőverezve a pitching névre hallgató technikát alkalmazva kellett – nekem kellett volna – becserkészni a halakat. A technika szemre nem tűnik nehéznek, a kézben, bothossznyi zászlón tartott csalit kell alulról kilendítve egy tenyérnyi területre beejteni, miközben hüvelykujjal a multi dobját annyira hagyjuk forogni, hogy a csali a zsinóron lesüllyedjen az ágak közt a fenékre, de eközben a dob véletlenül se pörögjön túl, azzal menthetetlenül gubancot okozva. Nekem ez volt az „ezer gubanc délutánja”…

Gyorsan és pontosan kellett horgászni. Teo végül egy lemaradt akasztás után az ágak között a felszínig csalt egy fekete halat. Hála polarizált lencsés szemüvegemnek láthattam, amint ráront a gumirákra, és a lendületes bevágás után küzdött is harcosan. A fotó is igazolta Teo véleményét, mely szerint a szeme beteg, lehet, hogy teljesen vak. Azok szoktak így befeketedni. (A halak felveszik kis idő alatt környezetük színvilágát, és a vak, vagy sérült szemű halak a környezetüket feketének érzékelik). Ezzel a bátor és tényleg fekete sügérrel zártuk a tanulságos, piszkosul fárasztó, és sajna elég drága napot. Ennek ellenére azt gondolom, megérte, mert most láthattam, hol a legnagyobb a lemaradásom és milyen felszerelésre lesz szükségem legközelebb.

Teo azt mondta: „Ha csak egy napod van, akkor vagy szerencséd van, vagy nagyon meg kell dolgozni akár egyetlen halért is.” Megfizettem a tanulópénzt, igazi olasz fekete sügeres lecke volt, kezdőknek.

1. Szép helyen jártál. Egyszer olvastam egy cikket egy osztrák horgászblogon. Ugyanitt horgásztak, de ha jól emlékszem nyáron, és szépen fogtak. Legközelebb meglesz az 5 kilós.:)
    Peremfutós felszerelést nem vittél magaddal? Lehet, hogy nem ezer, hanem csak 100 gubanc lett volna.:)
    Egyébként én is benulláztam a Dunajecen a múlt héten. Ilyen ez a külföldi peca... :)

2. Szia Peti! Vittem peremfutós szettet is, de nem választhattam a könnyebb utat. :) Sajnálom a Dunajecet, az a folyó egy kemény dió....

3. Azért ez még betlivel együtt is álompeca kategória :) Reméljük hamarosan visszatérsz kicsit több multis gyakorlattal és akkor már a fárasztásokról szól majd a nap!